Nintendo-pomo mahdollisesti GoldenEyen peruuntumisen takana

Nintendo-pomo mahdollisesti GoldenEyen peruuntumisen takana

Eemeli Rekunen Kirjoittanut 15.01.2008 Eemeli Rekunen

N64:n räiskintäklassikko GoldenEyen mahdollinen uudelleen julkaisu Xbox 360:llä Live Arcade -palvelussa on herättänyt erityisen paljon keskustelua viime aikoina. Pelin kerrottiin olleen jo pidemmän aikaa tuotannossa, mutta lopulta projekti kariutui Nintendon ja Microsoftin erimielisyyksiin. Nintendo omistaa pelin oikeudet, kun taas Microsoft omistaa pelin tehneen Raren.

Viimeisimmän huhun mukaan Nintendo-pomo Satoru Iwata oli syy GoldenEyen Live Arcade -version peruuntumiselle. Iwata oli ilmeisesti ollut hyvin tyytymätön siihen, että Nintendon yksinoikeuspeli nähtäisiin kilpailevalla konsolilla ja näin ollen hän olisi estänyt pelin julkaisemisen Live Arcadessa.

Nähdäänkö peli sitten Wiin Virtual Consolessa joskus? Entäs GoldenEyen jatko-osa Perfect Dark? Aika näyttää.

Lähde: MCVUK

Tuoreimmat uutiset

Peligrafiikan vallankumous on pian täällä (27) 02.12.2008 15:31
Aito 3d-grafiikkaa mullistaa alan
Japanilaiset ovat seonneet kannettaviin konsoleihin (16) 02.12.2008 14:28
DSi myy järjetöntä vauhtia
DC Universe Online tulee vuonna 2010 (8) 02.12.2008 12:10
Sonyn MMO-peli vuonna 2010
Call of Duty: World at Warin suosio ilmiömäistä (39) 02.12.2008 12:02
Call of Duty myy hyvin
Nyt se on virallista: Uncharted 2 tulee! (51) 02.12.2008 11:49
Game Informer -lehti paljastaa

38 kommenttia. Lisää kommentti...

StoOgE

Pisteet: +6

StoOgE sanoi:

EGM-lehden rumor osaston mukaan asia on taas toisin päin. MS oli kuulemma lopettanut neuvottelut tuntemattomasta syystä.

EGM: ”MS canceled an XBLA release of GoldenEye at the last minute”

Taitaa tämäkin jäädä mysteeriksi ja vain MS & Nintendo tietää totuuden.

Riepu

Pisteet: +12

Riepu sanoi:

Sen verran kovanluokan latauspelistö olisi kyse, että ei ihme että moista sekoilua on ilmassa. Itse aikoinaan odotin pelin tulevan VC:llä :|

Vierailija

Pisteet: 0

Vierailija sanoi:

Kysehän voi olla myös bond-lisenssistä, jota sen enempää Rare, Microsoft kuin Nintendokaan eivät ole omistaneet pitkään aikaan.

Aika tyypillinen internet-mukauutinen tämä. Kukaan ei tiedä mitään mutta länkytystä riittää kuin meressä vettä.

Ilkka

Vierailija

Pisteet: +4

Vierailija sanoi:

”Kysehän voi olla myös bond-lisenssistä, jota sen enempää Rare, Microsoft kuin Nintendokaan eivät ole omistaneet pitkään aikaan.”

Käsittääkseni Nintendo osti täydet oikeudet tuohon heidän omaan Bond peliinsä. Activisionilla ei ole sii sanomista suuntaan taikka toiseen tässä asiassa.

Fortuna

Pisteet: +7

Fortuna sanoi:

Nyt kävi näin!
Saa ny sitte nähä, onko se edes Wiillä jossain vaiheessa ladattavissa.

himopelaaja

Pisteet: +8

himopelaaja sanoi:

Harmittava takaisku.

finngamer

Pisteet: +6

finngamer sanoi:

”Rare kun on Microsoftin omistuksessa, niin tuskin tekevät minkäänlaista peliä Wiille. Ainakin toivon ettei Goldeneyeä nähdä myöskään Virtual Consolessa, sen verran v-mäisen tempun teki tuo nintendo-pomo.”

Eipä ole paljoa väliä omistuksella, rahasta kaikki vain on kiinni. Ja siksi Rare onkin tehnyt pelejä tämän hetken suosituimmalle pelialustalle eli Nintendo DS:lle.

Ja jos tuo uutinen nyt paikkansa pitää, niin Nintendo-pomo teki aivan oikein, kyseinen peli merkitsee Nintendolle paljon, muutenkin kuin rahallisesti.

Virtual Consolelle tämä kuuluu.

Eemeli Rekunen

Pisteet: +6

Eemeli Rekunen sanoi:

”Virtual Consolelle tämä kuuluu.”

Virtual Consolella tähän ei tule verkkopeliä.

Atezki

Pisteet: +6

Atezki sanoi:

Vaikka ymmärrän miksi Nintendo ei anna oikeuksia pelin käyttöön, olisi se ainakin reilua, kun Rare on kerran pelin tehnyt. Mutta turhaa tässä on syyttävää sormea Iwatan suuntaan osoittaa, koska tämmöistä armeliaisuutta ei olisi tullut MS:n ja Sonynkään puolelta.

Harmi silti…

Vierailija

Pisteet: +3

Vierailija sanoi:

”Rare kun on Microsoftin omistuksessa, niin tuskin tekevät minkäänlaista peliä Wiille. Ainakin toivon ettei Goldeneyeä nähdä myöskään Virtual Consolessa, sen verran v-mäisen tempun teki tuo nintendo-pomo.”

Liike-elämä ja voiton maksimoiminen on.

Vierailija

Pisteet: +5

Vierailija sanoi:

raren pelejä saa paljolti kiittää nintendon aikasemmasta menestyksestä joten kyl ymmärtää että niitä ei helpolla saada muille alustoille. mikä on kyl paska homma kun rare on nykyynä ms:llä. :(

Eemeli Rekunen

Pisteet: +3

Eemeli Rekunen sanoi:

”Virtual Consolella tähän ei tule verkkopeliä.”

Heh, vai että miinusta tuli heti kun vain mainitsee, että Live Arcade olisi pelaajan kannalta GE:lle parempi alusta. Kertoo jotain tasosta taas… :roll:

Vierailija

Pisteet: +4

Vierailija sanoi:

”Mä oon niin vittuuntunut tommoisiin komentteihin. .Jos ei ole muuta sanottavaa niin paino VITTUUN kiitos. Saatana kato Metroidia full HD versiona, niin ehkä ymmärrät enemmän, paskapää!”

Wii ei pysty komponentti kaapelillakaan full-HD tasoon, maksimi erottelu tarkkuus on wiillä 480p kun taas full-hd on 1080p.

Snakeleader

Pisteet: +6

Snakeleader sanoi:

Ei väliä mille alustalle julkaistaan, kunhan vain julkaistaan ja edes jotkut pelaajat voisivat nauttia tästä pelistä.

himopelaaja

Pisteet: +8

himopelaaja sanoi:

Siin joutuu miettii välil. Eikös boxi ole suunniteltu räiskintään ja pelaajille joilla ei ole aivoja.”

Olet vähän hakoteillä jos noin luulet. Tynnyrissäkö olet elänyt. Siis ihan siinäkin mielessä että xboxin peliskaala pitää sisällään useampiakin pelejä joissa tarvitsee vähän ja vähän enemmänkin miettiä.

Vierailija

Pisteet: +9

Vierailija sanoi:

”Nyt kävi näin!
Saa ny sitte nähä, onko se edes Wiillä jossain vaiheessa ladattavissa.”

Sori, mutta tuotan pettymyksen. Jos Nintendo olisi jotenkin tuhonnut tämän mahdollisuuden, arvaa antaako Microsoft Raren tehä töitä Nintendon eteen? Eikös nämä lisenssit mene vähän ristiin ja rastiin?
Jos joku on kusipää = muut ovat heille kusipäitä :D

Paras olisi ollut = Molemmat saisi tämän kauppapaikoilleen = pelaajat olisivat iloisia = myös Nintendo, Microsoft ja Rare olisivat varmasti iloisia…

Eli sitä ei tulla näkemään tämän perusteella ikinä missään.

Vierailija

Pisteet: +8

Vierailija sanoi:

”Ei väliä mille alustalle julkaistaan, kunhan vain julkaistaan ja edes jotkut pelaajat voisivat nauttia tästä pelistä.”

Johan se on julkastu N64. Go get it!

Vierailija

Pisteet: +6

Vierailija sanoi:

Virtual consolesta lataan tämän melko varmasti, jos se sinne tupsahtaa.

finngamer

Pisteet: +8

finngamer sanoi:

””Virtual Consolelle tämä kuuluu.”

Virtual Consolella tähän ei tule verkkopeliä.”

Oikein, Snake. Vanhan kunnon jaetun ruudun pelaaminen on yksi positiivinen syy sille että se tulisi Virtual Consolelle.

No, jos totta puhutaan, niin ei sillä ole mitään väliä mitä jokin toisen valmistajan kone voi pelille tarjota. Se ei kuulu sinne. Vaikka joku toinen äijä voisi tarjota tyttöystävälleni enemmän rahaa, ei se tarkoita että hänen pitäisi mennä tämän luo. Hän ei kuulu sinne.

Eemeli Rekunen

Pisteet: +7

Eemeli Rekunen sanoi:

”No, jos totta puhutaan, niin ei sillä ole mitään väliä mitä jokin toisen valmistajan kone voi pelille tarjota. Se ei kuulu sinne. Vaikka joku toinen äijä voisi tarjota tyttöystävälleni enemmän rahaa, ei se tarkoita että hänen pitäisi mennä tämän luo. Hän ei kuulu sinne.”

Toivottavasti et ollut ihan tosissasi, sillä tuo oli jo melkoisen huono vertaus :)

Mielestäni GE kuuluu myös Rarelle eikä vain Nintendolle. Nintendo kyllä julkaisi (ja omistaa oikeudet) sen N64:lle, mutta Rare teki sen pelin. Miksi se kuuluu siis enemmän Nintendolle, joka vain julkaisi pelin, kuin Rarelle, joka TEKI pelin?

En kuitenkaan ymmärrä miksi tästä pitäisi julkaista huonompi versio vain sen takia, että muutamat Nintendo-fanit haluavat niin fanituksen kohteensa takia. Minä ajattelen puhtaasti omaa etuani ja vaikka myös Wiin omistan niin mielummin Live Arcadessa pelin näkisin, sillä se nostaisi pelin uudelle tasolle, johon Virtual Consolella ei välttämättä pystyttäisi.

Mielestäni pelaajien etu menee minkä tahansa firman edun edelle.

Vierailija

Pisteet: +4

Vierailija sanoi:

”Vaikka joku toinen äijä voisi tarjota tyttöystävälleni enemmän rahaa, ei se tarkoita että hänen pitäisi mennä tämän luo. Hän ei kuulu sinne”

Mikään pakko ei tietenkään ole, mutta kun raha kelpaa niin tottakai se horo menee rahan perässä minne hyvänsä ja hoitaa hommansa, kuten ammattilaisen kuuluukin.

hOdite

Pisteet: 0

hOdite sanoi:

Nintendo ja Microsoft voisivat tehdä vaihtokauppan.

Microsoft saa James Bondin kaikki oikeudet
Ja Nintendo saa Donkey Kongin kaikki oikeudett.

Niin sais taas parhastaa päästä pelin Nintendolle!

Al87

Pisteet: +9

Al87 sanoi:

Saisivat julkaista GoldenEyen sekä Wiille, että Xboxille.

Vierailija

Pisteet: +4

Vierailija sanoi:

Nintendo ja Microsoft voisivat tehdä vaihtokauppan.

Microsoft saa James Bondin kaikki oikeudet
Ja Nintendo saa Donkey Kongin kaikki oikeudett.

Niin sais taas parhastaa päästä pelin Nintendolle!

Uskoisin että Ninty omistaa oikeudet Donkey Kong -peleihin muutenkin… Eikös niitä ole jo ilmeentynyt ainakin USA:ssa VC:hen?

Vierailija

Pisteet: +4

Vierailija sanoi:

Solid Snake: ”Mielestäni GE kuuluu myös Rarelle eikä vain Nintendolle. Nintendo kyllä julkaisi (ja omistaa oikeudet) sen N64:lle, mutta Rare teki sen pelin. Miksi se kuuluu siis enemmän Nintendolle, joka vain julkaisi pelin, kuin Rarelle, joka TEKI pelin?”

Nintendo varmaan osti oikeudet, joten eikö se silloin olisi Nintendon?

Kuuluuko ostettu tuote myyjälle, vai ostajalle?

finngamer

Pisteet: +7

finngamer sanoi:

”Toivottavasti et ollut ihan tosissasi, sillä tuo oli jo melkoisen huono vertaus :)”

Vertaus oli enemmän kuin toimiva. Molemmissa tapauksissa, vaakakupissa eivät paina vain konkreettiset edut, vaan mukana on myös tunteita ja tuntoja. Ja äläkä nyt vain väitä, ettei pelaamisessa ja pelimaailmassa ole tunteita mukana.

”Mielestäni GE kuuluu myös Rarelle eikä vain Nintendolle. Nintendo kyllä julkaisi (ja omistaa oikeudet) sen N64:lle, mutta Rare teki sen pelin. Miksi se kuuluu siis enemmän Nintendolle, joka vain julkaisi pelin, kuin Rarelle, joka TEKI pelin?”

Goldeneye kuuluu ennen kaikkea Nintendo 64:lle. Ja sitä kautta se kuuluu tuon laitteen valmistajalle ja sen faneille.

”En kuitenkaan ymmärrä miksi tästä pitäisi julkaista huonompi versio vain sen takia, että muutamat Nintendo-fanit haluavat niin fanituksen kohteensa takia. Minä ajattelen puhtaasti omaa etuani ja vaikka myös Wiin omistan niin mielummin Live Arcadessa pelin näkisin, sillä se nostaisi pelin uudelle tasolle, johon Virtual Consolella ei välttämättä pystyttäisi.”

Olen itseasiassa kanssasi samaa mieltä. Uskoisin että viihtyisin enemmän Goldeneyen parissa jos se julkaistaisiin Livessä, ja pelaisin sitä netissä ja 360:n ohjaimella.

Mutta kun se ei kuulu sinne.

Eemeli Rekunen

Pisteet: +5

Eemeli Rekunen sanoi:

”Vertaus oli enemmän kuin toimiva. Molemmissa tapauksissa, vaakakupissa eivät paina vain konkreettiset edut, vaan mukana on myös tunteita ja tuntoja. Ja äläkä nyt vain väitä, ettei pelaamisessa ja pelimaailmassa ole tunteita mukana.”

Totta kai siinä on tunteita mukana. Mutta väitätkö, että Final Fantasyn siirtyminen Nintendolta Sonylle oli aviorikkomuksen veroinen asia? Meinaan vain, että bisnestähän tämäkin on ja kyse on kuitenkin Raren pelistä, joka on MS:n omistuksessa. Se ei edes sisällä Nintendon hahmoja ja jos nyt uskallan arvata niin Nintendo ei ole aikeissa julkaista sitä VC:ssä sillä se edellyttäisi diilin luomista MGM:n kanssa. Eikö peliä silloin voisi jo julkaista vaikka kilpailevalla laitteella, jos he ovat valmiit solmimaan tarvittavat diilit?

”Goldeneye kuuluu ennen kaikkea Nintendo 64:lle. Ja sitä kautta se kuuluu tuon laitteen valmistajalle ja sen faneille.”

Eli peli ei siis kuulu omalle valmistajalleen, vaan sen laitteen valmistajalle? Eritoten kun kyseessä on Bond, ei Zelda tai muu Nintendon oma sarja. Tottakai ymmärrän pointtisi, mutta olen silti sitä mieltä että tässä tapauksessa julkaisu Live Arcadessa palvelisi pelaajia kaikkein parhaiten.

”Olen itseasiassa kanssasi samaa mieltä. Uskoisin että viihtyisin enemmän Goldeneyen parissa jos se julkaistaisiin Livessä, ja pelaisin sitä netissä ja 360:n ohjaimella.

Mutta kun se ei kuulu sinne.”

Entäs Perfect Dark, johon käsittääkseni Rarella on kaikki oikeudet. Olisiko sen julkaisu Livessä yhtä paha asia?

Ymmärrän, että pelillä suuri merkitys N64:lle, Nintendolle ja niiden pelaajille, mutta tässä tapauksessa näen kuitenkin Live Arcaden palvelevan PELAAJIA parhaiten. Ja puhutaan sitten tunteista, oikeuksista ja mistä tahansa, niin loppujen lopuksi pelaajat ovat tärkein asia, joita ilman koko bisnestä ei olisi.

halofani

Pisteet: +4

halofani sanoi:

Harmillista sillä goldeneye olisi varmasti ollut todella suosittu peli live arcadessa. Eikö ms ja nintendo voi tehdä semmoinen sopimuksen että molemmat julkaisevat lve arcadeen ja virtual consoleen. Silloin kaikki ovat tyytyväisiä ja molemmat saisivat varmasti hyvät rahat.

finngamer

Pisteet: +8

finngamer sanoi:

”Se ei edes sisällä Nintendon hahmoja ja jos nyt uskallan arvata niin Nintendo ei ole aikeissa julkaista sitä VC:ssä sillä se edellyttäisi diilin luomista MGM:n kanssa. Eikö peliä silloin voisi jo julkaista vaikka kilpailevalla laitteella, jos he ovat valmiit solmimaan tarvittavat diilit?”

Kyllähän Nintendo on ilmoittanut olevansa kiinnostunut saamaan Goldeneyen VC:lle, ja varmasti ovat valmiita käyttämään asiaan rahaakin. Ei heidän tosiaan pidä vain antaa sitä kilpailijalle.

”Eli peli ei siis kuulu omalle valmistajalleen, vaan sen laitteen valmistajalle?”

…ja sen faneille. Niin, kyse on asioista joita ei voi käsin kosketella.

Huomaa, että jos kyseessä olisi joku Segan peli, niin asialla ei olisi mitään väliä sillä Sega ei enää koneita valmista. Nintendo nyt vain sattuu olemaan edelleen mukana pelissä ja sillä on pitkät perinteet.

”Entäs Perfect Dark, johon käsittääkseni Rarella on kaikki oikeudet. Olisiko sen julkaisu Livessä yhtä paha asia?”

No, Perfect Dark ei ole Nintendon kustantama, joten ei sillä aivan niin paljon merkitystä ole. Ja kun 360:lle on jo tullut Zeron tekele, niin eipä sillä vain niin paljoa merkitystä olisi.

Perfect Darkista tulisi muutenkin parempi uuden sukupolven lämmittely, Goldeneyen voisi minusta hyvinkin jättää Nintendo 64:lle vaikka kokonaan.

Eemeli Rekunen

Pisteet: +4

Eemeli Rekunen sanoi:

No nyt tuli mielestäni jo ihan järkevää perustelua sille miksi GE pitäisi jättää N64:lle, joten jätän varmaan osaltani asian tähän ja jään odottamaan VC-versiota (nettipelillä ja Wiimote ohjauksella, saakeli) :)

jones

Pisteet: +9

jones sanoi:

GE:tä pelaan edelleen N64:lla.. eiikä tuota tarvitse kääntää uusille konsoleille omasta mielestäni.. tulee vaan huippu fiilikset pintaan kun vanhalla konsolilla kavereiden kanssa tahkoaa.. :D

Vierailija

Pisteet: +2

Vierailija sanoi:

”Wii kakkonen onkin 1080p. Tuosta paremmaksi on vähän vaikeampi laittaa, full-hd kun vastaa likimain ihmisen silmien näkemää kuvaa. 3D:t yms. on asia sitten erikseen, eiköhän seuraavaan nipaan tule muutakin kuin fullhd ”

kaikkea sitä kuuleekin. Otetaas siis alusta:
Ihmisen näkökenttään mahtuu 188*360/4 x 120*360/4 ”pikseliä”
=67680*43200/16=2923776000/16=182736000 pikseliä eli noin 183 megapikseliä.

Jos tämä käännetään maalaisjärjellä niin ihmisen silmän resoluution on noin 13500 x 13500, joten full hd:n tarjoama 1920 x 1080 on aika kaukana fotorealismista.

OsKu

Pisteet: 0

OsKu sanoi:

Perkeleen Nintendo, raha vain mielessä.

Vierailija

Pisteet: 0

Vierailija sanoi:

”Perkeleen Nintendo, raha vain mielessä.”

Ei tämä mitään hyväntekeväisyyttä kenellekkään ole.

Lisää kommentti

Kommentti jätetään anonyyminä. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään ennen kommentin jättämistä!